...
ved Eldbjørg Ukkelberg Rønneberg, tekstforfatter Knif Fundraising
Fakta er en viktig ingrediens i fundraising - kommunikasjon. Men du må passe deg for fakta-fellene!
ved Eldbjørg Ukkelberg Rønneberg, tekstforfatter Knif Fundraising
Når du jobber med fundraising, har du sikkert mange viktige fakta du gjerne skulle ha lagt på bordet. Du har tall, statistikk, kunnskaper om årsaker og virkninger, samt gode tekniske løsninger. Du vil gjerne formidle alt, for å vise giveren at han eller hun kan være med på å løse verdens problemer sammen med dere. Det kan bli dyrt.
Ikke overvurder virkningen av fakta
Talekunstens far Aristoteles mente fakta, logikk og fornuft, eller logos, som det heter på gresk, er et av bevismidlene som må til for å overbevise. Det mener også vi i Knif. Fakta skal stemme og argumentasjonen være fornuftig.
Men…
Ikke overvurder tallenes tale. Og ikke tro at giveren sitter og venter på muligheten til å bryne seg på et vanskelig verdensproblem eller lære om organisasjonen din.
Fundraiser: Pass deg for disse 3 faktafellene.
Hvordan styre unna fakta-fellene?
Konklusjon: «Don´t make me think»
Boka «Don´t make me think” av Steve Krug handler om brukervennlighet og webdesign. I følge han, har ikke designere råd til at brukeren, skal stoppe opp og tenke i det hele tatt:
“As a user, I should never have to devote a millisecond of thought to whether things are clickable – or not.”
Kanskje kan sitatet oversettes til fundraising?
«Som giver, burde jeg aldri trenge å tenke et millisekund på om jeg skal gi – eller ikke.»
Hva synes du?
Nei, dette blir for påståelig for meg. Giverne har da fri vilje og fornuft. Men her er et nytt forsøk:
Og nettopp slik skal du bruke fakta i fundraising: Som et bevismiddel for å synliggjøre at giveren trengs.
Og så våkner en følelse i giveren. En følelse frivillige organisasjoner er avhengige av.
Jeg vil gi!
Dette er tredje innlegg i bloggserien Retorikk i Fundraising. Du kan lese det første innlegget i samlingen ved å trykke her.
Les mer