...
ved Eldbjørg Ukkelberg Rønneberg, tekstforfatter Knif Fundraising
Advarsel: Dette er så 300 før Kristus! Eller?
ved Eldbjørg Ukkelberg Rønneberg, tekstforfatter Knif Fundraising
Retorikk betyr «talernes kunst». Vi bruker også begrepet om «kunsten å overbevise». Den som mestrer retorikk, påvirker mennesker til å handle. Derfor trenger du, som er fundraiser, den eldgamle visdommen.
Retorikere har formet DEG
La meg oppsummere retorikkens historie frem til ditt liv, med fem setninger.
Historiens konklusjon: Læren om retorikk har bestått tidens prøve. Du trenger retorikkens visdom.
Sammenligner du deg med innflytelsen Paulus fikk, føler du deg nok liten, men jeg vil tro du allerede kjenner en del av retorikkens hemmeligheter.
Ord skaper virkelighet
En god retoriker kommer med rett ord til rett tid og vet at ord har makt, samtidig som den vet at den største delen av kommunikasjonen er ordløs.
De siste tiårene har skoleelever lært hvilke grep kommersielle og politiske krefter bruker for å overbevise dem. Og ungdommer har selv lært seg å snakke høyt til voksne om at de må ta seg sammen og redde verden.
Her får du en kort oppsummering av tre virkemidler du trenger for å påvirke mottakeren til å støtte ditt formål.
Tre nøkkelprinsipper: Tillit, fornuft og følelser
Skal du overbevise noen, må du:
Hvis vi skal gjøre det litt mer gresk, må vi bruke følgende midler for å overbevise:
(Kilde: https://naob.no/ordbok/)
Bruk kommunikasjonsnøklene etos, logos og patos
Tillit, fornuft og følelser er hører sammen, og du må bruke disse nøklene i all kommunikasjon med giverne dine. Fra det lille ordet du velger i sosiale medier til det store arrangementet du skaper for organisasjonen din.
Ifølge retorikken, kan du ikke skille mellom hva du sier og hvem du er, dersom du ønsker å overbevise. Hva betyr det for deg som driver med fundraising?
Det vil jeg gjerne utforske. Så nå setter jeg i gang arbeidet med neste blogginnlegg:
Retorikk i fundraising – Å skape tillit gjennom etos
Dette er første innlegg i bloggserien "Retorikk i Fundraising". Du kan lese det andre innlegget i samlingen ved å trykke på boksen under her: "Retorikk i fundraising - Å skape tillit"
Hvordan kan god retorikk øke gaveinntektene i din organisasjon? Kan oldtidens Aristoteles gi noen råd?
Les mer