Blir man håndverker av å ha masse verktøy i garasjen? Selvfølgelig ikke. Jeg fasineres av skikkelig verktøy, men selve håndverket må læres. I sommer startet jeg som forretningsleder for CRM-området hos Knif. Etter 21 år hos annen leverandør, byttet jeg arbeidsgiver og måtte lære meg et nytt system. Heldigvis kan jeg håndverket. Det hjelper.
Men det slår meg etter noen år i bransjen, hvor mange som ivrer etter å lære nye systemer og løsninger, uten å reflektere over hva man vil skape. En byggmester har sine tegninger. En håndverker ser for seg et ønsket resultat. Ja, en murer som legger stein på stein drømmer om dagen da muren, huset eller kanskje katedralen, står ferdig. En god håndverker med de rette verktøy kan bli både mester og kunstner. Så også med fundraising.
Et fancy CRM-system gir ingen verdi i seg selv. Det er hva vi skaper som er viktig. Da trengs både gode verktøy og flinke folk.
Hva er fundraising? ChatGPT sier fundraising rett og slett betyr å samle inn penger. Ja, noen sier fortsatt at det handler om penger og tiggerbrev, men i 1992 gav Ken Burnett ut Relationship Fundraising som åpnet manges øyne. Ken sier Fundraising isn’t about asking for money. It’s about inspiring people to believe that they can make a difference – then helping them to make it. Det begynner å bli lenge siden boka kom ut, men det synes som vi igjen og igjen mister fokus. Vi blir opptatt av ny teknologi, fancy design, penger, budsjett og administrasjon. Og så glemmer vi hva det egentlig handler om. Det er et inspirasjonsfag, hvor det handler om å vise folk at vi med våre enkle liv kan bety en forskjell.

Det handler om å dele en visjon om ‘en bedre verden.’ Folk gir til folk, sier vi i ofte, og det var et viktig tema i den nevnte boka. Folk gir til folk, og ikke til administrasjon, kampanjer eller saker. Ja, faktisk heller ikke til organisasjoner. Vi gir til medmennesker. Det er det, det handler om. Sven Mollekleiv, sa det i et intervju, den gang han ledet Røde Kors: Vi må forstå at vi ikke snakker om millioner som dør av sult i Sudan eller Nord-Korea. Vi snakker om mange enkeltmennesker. Det er lett å glemme, men det er dette som inspirerer. Å få være med å bety en forskjell for et medmenneske.
Vi har så lett for å miste fokus, og begynne å samle inn penger til saker og organisasjoner, men disse er bare redskaper for å formidle og inspirere. Griper vi dette, endres også forståelsen av arbeidet vi tar del i. Da går vi fra det å be om penger til meg og mitt arbeid, til å heller invitere deg til å bli med i vår felles drøm. Så ofte glemmer vi at fundraising handler like mye om dem her hjemme som dem der ute. Jeg vil være med å endre verden. Vi vil være med på noe meningsfylt. Vi vil ha del i verdien det gir oss, å hjelpe andre! Giverne er en vesentlig del av selve organisasjonen. Ikke nedgrader oss til kun å være noen som bidrar med kapital når det trengs. Når organisasjonen blir en folkebevegelse, vokser en felles drøm. Det umulige blir mulig!
Et CRM-system er som snekkerens høvel eller kosten i malerens hånd. Intet mer og intet mindre! Men det kan fort bli kunst, om du bygger en drøm! Hvilken drøm er du er med på å gjøre virkelig?
Ønsker du en prat om CRM?