For å styrke medlemmenes mulighet til å oppnå god forvaltning og avkastning, inngikk Knif Innkjøp i 2012 en avtale med Danske Invest.
– Enkelte av våre medlemmer kjenner seg mer usikre enn nødvendig på dette området, sier daglig leder i Knif Innkjøp, Karl Gunnar Opdal, og legger til: – Derfor er det avgjørende for oss at Danske Invest har utviklet en innsikt og forståelse for medlemmenes egenart, men også for mangfoldet.
Nødvendige avklaringer
Hver gang kundeansvarlig, Rolf Christian Ugelstad, blir satt i kontakt med et Knif-medlem, starter en strukturert prosess:
– Jeg må sette meg inn i den aktuelle organisasjonens situasjon. Da hører det for eksempel med å avklare hvilke behov for kapital (likviditetsbehov) som kan dukke opp, hvilken tidshorisont investeringen kan ha, eventuelle forventninger til avkastning, risikotoleranse og andre forhold som er viktig for virksomheten. Først etter at vi har tatt oss god tid til dette, kan jeg sette opp et tilbud som stemmer så godt som mulig med behov og forutsetninger, forteller han.
Også beslutningsprosessene kan være ulike, og enkelte har ønsket at Ugelstad deltar i styremøter eller andre besluttende organ for å gjennomgå tilbudet før avgjørelse.
– Da blir jeg mer enn gjerne med.
“
Enkelte av våre medlemmer kjenner seg mer usikre enn nødvendig.

Bærekraft og etikk
Rolf Christian Ugelstad erfarer at mange Knif-medlemmer er opptatt av at «sparepengene ikke skal plasseres i hva som helst».
– Jeg har inntrykk av at etikk og bærekraft var sentralt for en del av disse organisasjonene og virksomhetene lenge før slike verdier kom høyt på dagsorden for folk flest. Dette må jeg og vi i Danske Invest selvfølgelig ta hensyn til i vårt arbeid med Knifs medlemmer.
Spesialkompetanse
Knifs mange innkjøpsavtaler har som bakteppe at medlemmene skal få mer tid og ressurser til å arbeide med det «de egentlig holder på med». Slik er det også med avtalen for kapitalforvaltning i Danske Invest.
– Vi kan ikke forvente at kontaktpersonene i de ulike virksomhetene har mye erfaring med slik forvaltning. Denne erfaringen og kompetansen er det vi som skal ha, sier Ugelstad, og understreker videre: – Likevel er det helt sentralt at vi på best mulig måte belyser og avdekker risikobildet til hver enkelt kunde. Dette for at den endelige strategien kunden velger passer så godt som mulig.
Ansvar og forsiktighet
Det kan være krevende nok å stå til ansvar overfor en ledelse eller et styre, men i flere organisasjoner knyttet til Knif Innkjøp, skal de økonomiansvarlige også stå til ansvar overfor medlemmene – medlemmer som betaler kontingent og gir gaver til arbeidet.
Dette kan gjøre de ansvarlige så forsiktige i sin kapitalforvaltning at virksomheten går glipp av mulige gevinster.
– Da er vår oppgave – sammen med kundene – å finne en risikoprofil som både stemmer med organisasjonens egenart, og som gir ønsket verdiutvikling.
“
Denne erfaringen og kompetansen er det vi som skal ha.

Jevnlig oppfølging
Ugelstad understreker at innledningen på et kundeforhold i Danske Invest er nettopp det; det er bare starten: – For at den enkelte virksomhet skal ha nødvendig trygghet og utbytte av kundeforholdet, avtaler vi helst å møtes jevnlig – det kan være én gang i kvartalet, én gang i halvåret – eller vanligst, én gang i året. Her vurderer vi utviklingen og eventuelle justeringer i plasseringene.
Plass til flere
Etter andre kvartal i 2025 er 36 ulike virksomheter knyttet til avtalen med Danske Invest. Avtalen bygger på et likhetsprinsipp som innebærer at alle – store og små organisasjoner – får de samme betingelsene fra første krone investert.
Rammebetingelser, offentlige støtteordninger og inntekstbildet for øvrig er alltid i endring for Knifs medlemmer, og nettopp forrentning av kapitalen er for enkelte blitt en kjærkommen inntektskilde.
– Jeg håper vi kan bidra til at enda flere kan oppleve at kapitalforvaltningen gir vesentlige bidrag til arbeidet de driver, avslutter kundeansvarlig i Danske Invest, Rolf Christian Ugelstad.