Knif Fundraising | Ressurser for fundraisere

Knif Fundraising | Vi forvalter ikke kroner - vi forvalter kjærlighet

Skrevet av Knif Fundraising | Dec 17, 2024 7:16:23 AM

ved Marius Hammer, senior fundraiser

 

En gammel kristen emissær sukket en gang: «Det siste som blir frelst er lommeboka».

Jeg tror han mente at mennesker gjerne ville ta imot det glade budskap, og kanskje endre på deler av sin livsførsel. Men å få dem til å putte store sedler i kollektkorgen, ja det var jammen ikke lett.

 

Nå har du kanskje ulike erfaringer med både gamle emissærer og store kollektkorger. Uavhengig av om de var gode eller dårlige, er det et viktig poeng å ta med seg i denne historien – for deg som er fundraiser.

Nemlig: Mennesker vil helst beholde sine egne penger, og når de gir dem er det – for langt de fleste – en kjærlighetshandling.

Den kjærligheten bør du som fundraiser ta på alvor. For en gave er noe annet enn en betaling, det er noe langt mer enn en transaksjon og det er mer verdifullt enn valøren på beløpet som gis.

Giveren vil gjøre noe godt i verden, og har valgt din organisasjon for å gjøre det. Innbakt i gaven ligger tillit, håp, tro – og kjærlighet.

Mange varme, myke ord, som kanskje skjærer litt mot vår higen etter vekst, prosenter og resultater.

 

Og det er poenget.

Vi er ikke markedsførere. Vi er heller ikke selgere. Vi er fundraisere.

Det kan se likt ut, men det er noe ganske annet.

For vi forvalter ikke kroner. Vi forvalter kjærlighet.

 

Derfor skjærer det meg litt i hjertet når vi omtaler giver som marked, målgruppe og segmenter. Ikke fordi ordene ikke teknisk sett er dekkende, men fordi denne kliniske «blårussifiseringen» utelater hva disse giverne faktisk er.

De er venner. De er familie. De er forkjempere.

- Og de bør behandles som det.

 

For skal vi som fundraisere bygge reell og langvarig vekst og bærekraft, må det skje med akkurat det perspektivet holdt høyt. Våre givere er ikke et «marked» der ute. De er våre venner, vårt fundament. De står under vår organisasjon og bærer den kollektivt på sine skuldre.

 

Hva betyr det så for min hverdag som fundraiser, spør du kanskje?

Det betyr at din primære jobb ikke er å samle inn penger, men å vekke hjerter. Ja, du skal fortsatt bruke faget ditt som fundraiser, ja du skal fortsatt måle og justere. Men du kan gjøre det med et klart perspektiv: Disse giverne er en del av vår organisasjon, de er sentrale i vårt arbeid.

Og om du noen gang blir utfordret av en «blårussjef» eller andre som tror at fundraising primært handler om penger, ja da kan du minne dem om begrepet amerikanerne bruker når de skal beskrive denne to-veis kjærligheten.

Du kan si det som det er: Det vi driver med her, er DONOR LOVE.